درمان افسردگی

درمان افسردگی

چه راهکاری برای درمان افسردگی پیشنهاد می دهید؟

به نظر شما از چه طریقی می توان افسردگی را مهار کرد؟

افسردگی یک اختلال روانی شایع در سطح جهان به شمار می آید و حدود ۳۴۰میلیون نفر به این اختلال مبتلا هستند. در این مقاله به بررسی راهکارهای مناسب برای درمان افسردگی می پردازیم.

علائم افسردگی

نشانه ها و علائم افسردگی شباهت بسیار زیادی به اضطراب دارد. اما برخی از علائم مشهود این اختلال عبارت است از:

  • احساس نا امیدی
  • عدم رضایت از زندگی
  • نداشتن اعتماد به نفس
  • میل به تنهایی و انزوا و…

نشانه های افسردگی در هر فرد بسته به شرایط زندگی، سن و یا حتی جنس و دغدغه های شخصی متفاوت می باشد. اما اگر در طول زندگی خود احساس تغییر در خلق و خو و عواطف خود شدید بهتر است به روانپزشک مراجعه کنید تا در مراحل ابتدایی بتوانید از ایجاد افسردگی و شدت گرفتن این اختلال جلوگیری به عمل آورید.

علائم افسردگی

علائم افسردگی

انواع افسردگی

برای بررسی دقیق تر افسردگی این اختلال را به دو گروه زیر تقسیم می کنند:

  • افسردگی موقعیتی

عوامل بیرونی در ایجاد این نوع افسردگی موثر هستند.

  • افسردگی بالینی

این نوع افسردگی در اثر عوامل درونی ایجاد می شود.

معمولا برای درمان دو نوع افسردگی مذکور کمتر از دارو درمانی استفاده می شود و می توان از راهکارهای ساده ی دیگری در جهتدرمان افسردگی بهره جست.

به طور مثال ایجاد نگرش مثبت و ساختن هدف های موثر برای داشتن روند زندگی مفید و پرانرژی می تواند تاثیر بسیار مناسبی در روحیه ی فرد و درمان افسردگی داشته باشد.

سریعترین درمان افسردگی

انتخاب روش درمان افسردگی در هر فرد بسته به پارامترهایی نظیر: سن فرد، علت ایجاد افسردگی، شدت این اختلال و… بستگی دارد. معمولا نوع راهکار درمانی در جلسات مشاوره از سوی متخصص اعصاب و روان تعیین می شود.

در این قسمت به یک سری راهکارهای معمول برای درمان افسردگی اشاره می کنیم:

  • مدیتیشن (تمرکز حواس)

طبق بررسی های به عمل آمده توسط یک پزشک آمریکایی به نام دکتر الیزابت هویج، مشخص شده است که مدیتیشن تاثیر حائز اهمیتی در درمان اضطراب و سایر اختلالات رفتاری مانند افسردگی دارد.

  • آموزش تکنیک های کنترل کننده ی افکار منفی

نگرانی های بی مورد و آزار دهنده اجازه نمی دهد تا فضای ذهن آزاد باشد و توانایی ذهن را در حل مسائل و راه گشایی، کاهش می دهد. به دنبال این امر فرد، انگیزه ی خود از زندگی را از دست می دهد.

شاید فرد مبتلا به افسردگی دائما بستر مناسبی برای مرور افکار منفی و تخریب کننده در ذهن خود ایجاد می کند و اینگونه رفته رفته امید خود را نسبت به زندگی از دست می دهد. شایان ذکر است شما عزیزان می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی مهار افکار منفی به مقاله ی نشخوار فکری مراجعه نمایید.

  • مصرف بیشتر ویتامین های گروه B (مخصوصا ویتامین B12)

ویتامین های گروه B تولید هورمون های محرک مانند سروتونیین، اپی نفرین و دوپامین را تقویت می بخشد. این پیام رسان های شیمیایی در خلقیات انسان و درمان اختلالاتی مانند افسردگی تاثیر زیادی دارند. بنابراین داشتن تغذیه ی مناسب و حاوی ویتامین B مانند ماهی قزل آلا و تن می تواند روند بهبودی شما را سرعت بخشد.

  • هدف سازی

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، افسردگی در هر فرد با علائم و نشانه های متفاوتی ظهور می یابد و طیف رفتاری و احساسی بسیار متنوعی را شامل می شود. احساس پوچی، غم و اندوه و نداشتن روحیه برای ادامه ی زندگی از نشانه های بارز اختلال افسردگی می باشد.

سعی کنید زندگی خود را هدفمند سازید تا از پژمردگی و کسلی نجات یابید. هدف گذاری هرچند کوچک و جزئی می تواند پله به پله انگیزه ی فرد را افزایش دهد.

درمان افسردگی

درمان افسردگی

رابطه ی افسردگی با سایر اختلالات روانی

تا به حال دچار اضطراب در شرایط گوناگون شده اید؟ حتی در زمانی که هیچ نکته ی استرس زایی وجود ندارد. گویا این حس کمین کرده است تا ما را در مواقع مختلفی به دام اندازد. اضطراب و افسردگی رابطه ی تنگاتنگی باهم دارند.

بنابراین شاید با در نظر گرفتن راهکارهای درمان اضطراب بتوان قدم مثبت و موفقی را در جهت درمان افسردگی برداشت.

نتیجه گیری

تشخیص افسردگی در مراحل اولیه بسیار مهم می باشد. زیرا مهار این اختلال روانی در مراحل ابتدایی می تواند از شدت یافتن و ایجاد عوارض نامطلوب روحی و رفتاری جلوگیری به عمل آورد.

بنابراین توصیه می شود هرزمان احساس کردید علائم افسردگی یا اضطراب دارید به روانپزشک خوب مراجعه کنید تا بتوانید اقدامات لازم جهت بهبودی و رهای از احساسات نامطلوب را انجام دهید.

با تشکر از حسن توجه شما: مدیریت سایت دکتر علی کربلائی (روانپزشک در غرب تهران)

راه های ارتباطی:

شماره های تماس: ۰۹۰۲۲۳۲۲۶۲۶

صفحه اینستاگرام

مشاوره قبل از ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =